A villanyautosok.hu Magyarországon tesztelte le az Opel Grandland e-autó hatótávját. Beszámolójuk szerint Versegyházról 100 százalékos töltöttséggel este 8 óra 22 perckor indultak. Kint 7 °C volt, a tippelőóra pedig 527 km-es hatótávot jelzett, de ahhoz, hogy az igaz legyen 13,8 kWh/100 km-es fogyasztást kellene produkálni. Ez még nyáron sem lenne reális elvárás autópályán egy ekkora autótól, nemhogy télen. Ráadásul autópályán még jobban romlik ez az adat.
A magyarországi teszt egy Budapest-Split távolsággal számolt. Ilyenkor az ilyen autóknál megadható a pontos úticél, és a töltőállomások helye is. A teszt fontos eleme, hogy bár az autós elindul Horvátország irányába, de a tényleges távot Magyarországon teljesíti.
A navigáció Splitbe egy pillanat alatt megtervezte az utat töltésekkel mindennel együtt, és az jött ki, hogy a 806 km-t 8 óra 36 perc alatt lehetne megtenni, így 20:20-as indulással néhány perccel hajnali 5 előtt érkeztem volna a népszerű tengerparti üdülővárosba. Az első megállót a nagykanizsai E.ON töltőhöz tervezte, ahova 22:35-kor 8%-os töltöttséggel futottak volna be.
Az Opel Grandland navigációja nagyon jól sikerült. Nemcsak azt mondja meg, hogy hány százalékkal érünk oda a kiválasztott vagy a navigáció által betett célhoz, de azt is, hogy ott meddig kell tölteni. Ráadásul a töltéseket újra is számolja, ha valamiből úgy gondolja, hogy van jobb stratégia.
22:50 – Sormás, Ionity (275 km, 2 óra 28 perc)
Az autó által javasolt E.ON töltő helyett a sormási Ionity állomást választotta a tesztelő, ami messzebb van, így a töltöttség is alacsonyabb lett (7%).
A tankolás, kisebb döccenő után 40 percet vett igénybe.
01:05 – Kajászó (186 km, 1 óra 35 perc)
Kajászón egyből indult a töltés, és mivel már az akku is megfelelő hőmérsékletű lehetett, kevesebb mint 33 perc alatt 57,7 kWh energiát vett fel a Grandland.
03:04 – Bábolna (161 km, 1 óra 25 perc)
Kajászóról Budapest felé vették az irányt, majd a Bécs felé, hogy szimulálják az autópályán haladást. Bábolnához 17%-os töltöttséggel érkeztek, így alacsonyabb volt az átlagos töltési teljesítmény (103,7 kW), mint a korábbi megállónál.
Itt már csak az út utolsó 170-180 km-ére kellett energiát vételezni, ami több mint 20 percet igényelt. A töltés eseménytelen volt, azonnal indult a töltő és jó teljesítménnyel ment a töltés.
05:00 – Veresegyház (165 km, 1 óra 35 perc)
Az autó órája szerint 787 km megtétele után kereken hajnali 5-re értek vissza Veresegyházra. Majdnem pontosan úgy, ahogy az autó tervezte a valós úton Splitbe.
Megállapítás
Az Opel Grandland teljesítménye nem rossz, de nem is kiemelkedő. Hiába jó a formájához és méretéhez képest a fogyasztása, az nem képes kompenzálni azt, hogy az átlagos töltési teljesítménye csak a fele a gyorsabban töltő autók töltésének. Évente 2-3 alkalommal családi utakon valószínűleg senkinek sem fog feltűnni, hogy az első töltés egy picit hosszabb.
A részletes adatokért érdemes tanulmányozni az eredeti cikket, ahol több hasonló tesztet is talál.
Photo by Maksim Goncharenok.