A baleseti statisztika szerint a legtöbb vasúti átjárós baleset Pest vármegyében történik. A vasúttársaság az év második felében figyelmeztető táblák kihelyezését kezdi meg a vármegyében a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban, összesen 280 helyszínen.
A vasúti átjáróban tapasztalt veszélyhelyzet (például elakadt autó, bajbajutott személy) esetén a táblák információi alapján a bejelentő hívása után a 112-es segélyhívó közvetítésével a vasúttársaság vagy a HÉV munkatársai azonnal intézkedni tudnak: pontosan beazonosítják az érintett vasúti átjárót, majd az elhangzott információk alapján felmérik a helyzet súlyosságát.
A MÁV felhívja a figyelmet arra is, hogy minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedő egyénnek valamint a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!